A Kormány 2019. február 6-i döntése értelmében 2020-tól a 9. és 11. évfolyamos, nappali tagozatos gimnáziumi és szakgimnáziumi tanulók kéthetes egyéni vagy csoportos nyelvtanulásban vehetnek részt a Nemzeti alaptanterv alapján tanulható első idegen nyelvek (angol, német, francia, kínai) célországaiban: Ausztriában, Németországban, az Egyesült Királyságban, Máltán, Írországban, Franciaországban és Kínában. (Kínába kizárólag a Magyar-Kínai Két Tanítási Nyelvű Gimnázium tanulói utazhatnak nyelvet tanulni.)

A nyelvtanulási program hazai költségvetési forrásból valósul meg, azt teljes egészében a magyar állam finanszírozza. A program szakmai végrehajtását az Emberi Erőforrások Minisztériumának megbízásából a Tempus Közalapítvány végzi.

A nyelvtanfolyamokról

A nyelvtanulási program keretében a célországokban működő minősített nyelviskolákban történő nyelvtanulás támogatható, ahol a megfelelő szakmai színvonal biztosítása mellett felkészülten vállalnak felelősséget a középiskolás tanulókért.

A nyelvtanfolyamok kéthetes időtartamban, minimum heti 20 nyelvórával valósulnak meg. A tanulók a nyelvórákon kívül kulturális és szabadidős programok keretében további lehetőséget kapnak a nyelvtanulásra, illetve a célnyelvi ország kultúrájának, szokásainak megismerésére. Az elszállásolás családoknál vagy kortársakkal együtt kollégiumban történik, ami újabb lehetőséget teremt a célnyelv használatára. A nyelviskolák az újrakezdőtől a felsőfokú szintig ajánlanak tanfolyamokat, a szintfelmérést a fogadó nyelviskola végzi, tehát az a cél, hogy mindenki a megfelelő nyelvi szinten, sokszínű, soknemzetiségű csoportban tanulja az idegen nyelvet és fejlessze nyelvi kompetenciáját.

A program keretében a tanulók külföldi nyelvtanfolyam helyett az intézményük szervezésében, partnerintézményi együttműködésben is részt vehetnek, amelynek célja, hogy a célországi partnerintézményeknél fejlesszék nyelvtudásukat.

Ki jelentkezhet a nyelvtanulási programra?

A középiskolai nyelvi programban először a 2019/2020-as tanévben 9. és 11. osztályos nappali tagozatos, gimnáziumi és szakgimnáziumi képzésben tanulók jogosultak alanyi jogon részt venni pályázat útján. A nyelvi előkészítőt végző tanulók és a két tanítási nyelvű középiskolák tanulói választhatnak, hogy a nyelvi előkészítő év után (azaz a 9/Ny illetve a 9/Kny évfolyam után), vagy a 9. osztály elvégzése után kívánnak-e kiutazni. Ezt követően további egy alkalommal vehetnek részt célországi nyelvi képzésben (tehát a 11. évfolyam után).

Mely nyelvek választhatók?

A nyelvtanulási program keretében angol, francia vagy német nyelv választható. A nyelv kiválasztásánál egyetlen megkötés van: a tanulónak a pályázat évében a köznevelési intézményben tanulnia kell a választott nyelvet.

Érdemes elsősorban azt a nyelvet választani, amelyben a tanuló már magasabb szintet ért el, mert a külföldi nyelvi képzés ebben az esetben leghatékonyabb. (Ha azonban az első idegen nyelvből a tanuló már szerzett nyelvvizsgát, elképzelhető, hogy a program adta lehetőséget más nyelvből, pl. további nyelvvizsga/érettségi megszerzésére kívánja felhasználni.)

Mit támogat a nyelvtanulási program?

A nyelvtanulási program a célországokban való nyelvtanulásra nyújt támogatást: fedezi a külföldi nyelvtanfolyam díját, a kiutazás költségeit, a tanuló biztosítását, a szállást és ellátást, a célországon belüli, a nyelvtanfolyamon való részvételhez szükséges utazási költségeket, a megélhetés költségeit. A partnerintézménnyel történő közös projekt más típusú költségeire is hasonló módon nyújt támogatást a program. A támogatás még a tervezett kiutazás előtt kifizetésre kerül, így önerő, előfinanszírozás nem szükséges.

Hogyan lehet jelentkezni a programra?

A nyelvi program 2020-ban indul, a jelentkezések még nem kezdődtek el. A pályázati felhívás várhatóan 2019 végén jelenik meg, a pályázatok beadására 2020 első hónapjaiban kerül majd sor. Jelenleg a program előkészítése zajlik, többek között a tanulók részvételi szándékának előzetes felmérése. (Igényfelmérő lap letöltése itt)

Kérjük, hogy a tanulók és szüleik először a tanulók középiskolájában érdeklődjenek, hogy az intézmény pl. közös kiutazással, partneriskolai, szakmai partneri együttműködés megszervezésével kíván-e részt venni a nyelvi programban.

Amennyiben a tanuló és családja úgy ítéli meg, hogy a tanuló nyelvi szintje, önállósága megengedi, hogy az egyéni kiutazást válasszák, kérjük, kövessék figyelemmel a Tempus Közalapítvány honlapján a nyelvi programmal kapcsolatos híreket.

Tempus Közalapítvány Nyelvtanulási Program

www.tka.hu/nyelvtanulas